Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، یکی از خصوصیات بارز معماری اسلامی ایران کاشی‌کاری است و برخی از پژوهشگران ایران را اولین کشوری می دانند که این شیوه را برای استحکام و تزیین بنا به کار برده است.

در اواخر دوره ایلخانی و آغاز عهد تیموری هنر کاشی کاری با سابقه ای حدود سه قرن به زیباترین شکل خود یعنی کاشی معرق تجلی یافت و از اواخر دوره تیموری و آغاز دوره صفوی استفاده از نوع دیگر کاشی معروف به کاشی خشتی یا هفت رنگ متداول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر انواع کاشی‌های تزیینی دوره اسلامی نوع طلایی و زرین فام است تولید کاشی زرین فام از اواخر دوره سلجوقی آغاز شد و در دوره ایلخانی به اوج ظرافت و زیبایی رسید و از این دوره به تدریج نام سفالگر و تاریخ ساخت در کاشی ظاهر می‌شود و این هنر از اوایل قرن ششم قمری وارد مرحله جدیدی شد و ساخت کاشی‌های مربع کوکبی، چندضلعی و محرابی رایج شد.

خاندان ابو طاهر از کاشی‌سازان معروف این دوره بودند که در شهر کاشان سکونت داشتند و محمدبن ابی طاهر کسی است که کاشی های مرقد شریف حضرت معصومه(س) در قم را در تاریخ ۶۰۲ هجری قمری ساخته است که اولین کاشی تاریخ دار ایران به شمار می‌رود.

چنانچه از گزارشات تاریخی استفاده می شود تا قبل از دوره صفویه توجه چندانی به مرمت، بازسازی و آرایش ابنیه مبارکه قم نمی شد اما این امر در دوره سلاطین صفوی که به امور مذهبی علاقه نشان می دادند رواج گرفت به گونه ای که از نگاه سیاحان اروپایی عصر صفوی، حرم حضرت معصومه(س) چشم نواز ترین منظره شهر قم توصیف شده است که با گنبد و مناره‌هایی از جنس کاشی‌های الوان بهترین و با شکوه‌ترین بنای شهر بوده است.

شاه بیگی بیگم دختر شاه اسماعیل صفوی در سال ۹۲۵ قمری ایوان شمالی و سایر قسمت‌های بنای اصلی آستانه را ساخت و آن را با کاشی‌های معرق و فیروزه فام آراست و شالوده صحن امام هادی(ع) را پی‌ریزی کرد. پس از او شاه طهماسب ضریحی از کاشی ساخت و به این صورت کاشی کاری نقش مؤثری در تزیین حرم مطهر در طول تاریخ ساخت حرم مطهر داشته است.

اما در عصر قاجار بیشترین تحولات حرم حضرت معصومه(س) مربوط به دوره فتحعلی شاه است که ارادت خاصی به این بارگاه نورانی داشت که علاوه بر طلاکاری گنبد و ایوان طلا و همچنین آینه‌کاری‌ها اقدام به تزیین صحن‌ها و رواق‌ها و کاشی‌کاری‌های نفیس در این آستان مقدس کرد و بسیاری از کاشی‌کاری‌های دوره قاجار در صحن امام هادی (ع) موجود است که به تازگی مورد مرمت قرار گرفته است.

حرم مطهر ابتدا با کاشی آراسته شده بود ولی از تزیینات گذشته به جز کتیبه کمربندی روی ازاره و حاشیه آن چیزی باقی نمانده است زیرا در هر دوره طبق روش و سلیقه امرای آن عصر کاشی ها برچیده شده و به جای آن با آیینه کاری زینت داده شده است.

در دو طرف ایوان طلا ایوانچه های کوچک تر دیگری از دوره صفویه باقی مانده است که از نظر هنر کاشی کاری بسیار ممتاز و کاشی کاری آن با زمینه آبی نشان دهنده هنر کاشی‌کاران آن دوره است.

همچنین حد فاصل بین ایوان ها هم با سنگ و کاشی زینت یافته است و چند جرز آن به صورت معرق کاشی کاری شده است که البته در دوره معاصر در صحن عتیق مرمت هایی اتفاق افتاده است.

چند کتیبه در ایوان طلا وجود دارد که از نظر هنری و خطاطی قابل توجه است؛ اولین کتیبه، کتیبه معرق کمربندی به عرض نیم متر و طول ۱۴ متر است از آثار فتحعلی شاه قاجار است که به خط ثلث سفید و زمینه لاجوردی نوشته شده و نویسنده آن سید رضا رضوی از هنرمندان عصر قاجار است و در متن آن احادیث معتبری نوشته شده است. کتیبه دوم کمربندی معرق است که در دوره شاه اسماعیل همزمان با احداث ایوان نصب شده و عرض آن ۶۰ سانتیمتر و طول آن ۱۴ متر است و کتیبه سوم که به صورت عمودی است از آثار فتح علی شاه قاجار و تاریخ نگارش و نصب آن به ۱۲۲۵ قمری بر‌می‌گردد و نقش های گل و بوته به طرزی هنرمندانه نقاشی شده و بر روی آن آیاتی از قران مجید نوشته شده است.

به طور کلی کتیبه های روی کاشی ها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل آیات و سور قرآنی، احادیث و روایات نورانی امامان معصوم(ع) و اشعار حماسی شاهنامه فردوسی می شود.

مجموعه ای از کاشی های خشتی زرین فام دارای کتیبه هایی به خط ثلث برجسته شامل سوره های قران به ویژه سوره یاسین و عبارات صلوات کبیر است که در این بخش هر کاشی شامل یک یا چند کلمه برجسته بوده که مجموعه متعددی از انها عبارت یک آیه یا یک سوره را تشکیل می دهند.

مجموعه از کاشی ها هم معرق با کتیبه قرآنی به خط ثلث است که معمولا طول هم مجموعه به چندین متر می رسد و به دوره صفوی و قاجاری تعلق دارد.

برای تکمیل اطلاعات تاریخی استفاده شده در این نوشته، از کتاب «آشنایی با تاریخچه معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)» نوشته محمد آقازاده استفاده شده است.

امروزه نیز کاشی کاری های متنوعی در جای جای حرم مطهر حضرت معصومه (س) توسط استادان کاشی کاری وجود دارد که از نظر هنری جلوه خاصی به حرم مطهر داده است و این مکان مقدس را مزین کرده است.

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: کاشی کاری در حرم کاشی های حرم حرم حضرت معصومه عصر صفوی عصر قاجار حضرت معصومه کاشی کاری دوره صفوی معصومه س حرم مطهر کاشی ها کاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیدادی سلیمانی، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان حاصل کاوش‌های علمی دهه ۴۰ در تپه‌ها و محوطه‌های باستانی کلیدی کشور همچون تپه یحیی دشت صوغان شهرستان ارزوئیه در جنوب غربی و شهداد در شرق استان کرمان و حاشیه غربی لوت می‌باشد.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان افزود: این محوطه و تپه از اماکن شاخص باستان‌شناسی جنوب شرق ایران به شمارمی‌روند که در نزد باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و تمدن فرهنگ ایران زمین شناخته شده می‌باشد.

وی با بیان اینکه کاوش‌های تپه یحیی دهه ۴۰ شمسی و همزمان با محوطه شهداد صورت گرفته است افزود: در تپه یحیی با ۷ دوره فرهنگی و تاریخی سروکار داریم که قدیمی ترین دوره به نام یحیی ۶ خوانده شده و بعد از آن دوره مس و سنگ به نام یحیی ۵ بوده است که اشیای مذکور مربوط به این دوره می‌باشد.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان بیان کرد: آثار تپه یحیی مربوط به هزاره ۵ تا ۶ پیش از میلاد و مجموعه‌ای نفیس از سنگ کلریت و سفال است که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش گذاشته می‌شود.

او گفت: اشیا مربوط به شهداد در نتیجه کاوش‌های سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی است که مربوط به عصر مفرغ و هزاره ۳ پیش از میلاد بوده و از گورستان‌های باستانی شهداد می‌باشد که توسط مرحوم علی حاکمی کشف شده است.

علیدادی سلیمانی، با بیان اینکه همزمان در محوطه صنعتگران یا شهر صنعتی شهداد کاوش‌ها منجر به کشف کوره‌های ذوب مس شده است تصریح کرد: بخشی از اشیا انتقالی مربوط به حوزه تمدنی شهداد از جنس فلز است که از لحاظ هنری و باستان‌شناسی بسیار با اهمیت بوده و بیانگر هنر، صنعت و نبوغ فکری صنعتگران شهداد در هزاره سوم پیش از میلاد است.

وی افزود: اشیا فلزی شامل بشقاب‌هایی با نقوش برجسته در کف ظرف به روش قلم زنی ساخته و پرداخته شده و بخش دیگری از اشیا شهداد از جنس کلریت بوده که البته می‌توان گفت سرزمین مادری سنگ کلریت دشت جیرفت است.

علیدادی سلیمانی، گفت: بخشی از اشیا انتقالی به کرمان مجموعه استردادی جیرفت است، که این اشیا مربوط به حفاری‌های غیرمجاز سال‌های پایانی دهه هفتاد خورشیدی دشت جیرفت بوده که از مرزهای کشور خارج شده بودند.

وی ادامه داد: این اشیا در بازارها لندن به حراج گذاشته شده بود که با همکاری وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی موفق به جلوگیری از حراج و بازگشت اشیا به ایران شده و طی دو مرحله بیش از ۱۰۰ شیء از اشیا جیرفت به کشور بازگشته است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان گفت: هفته میراث فرهنگی فرصتی مناسب برای مردم و دوستداران تاریخ و تمدن ایران زمین بوده تا در موزه‌های کرمان با بخشی از فرهنگ و تمدن غنی استان کرمان آشنا شوند.

وی افزود: این سرزمین در پیشینه تاریخ و تمدن سرزمینی شگفت انگیز بوده و کرمان از دوره پارینه سنگی تا سده‌های اخیر دارای آثار تاریخی و فرهنگی بوده است.

کد خبر 6100536

دیگر خبرها

  • توصیه رهبر انقلاب به قاریان: مفاهیم قرآن را به مستمعین انتقال دهید
  • نصب کتیبه ویژه میلاد حضرت معصومه(س) در حرم رضوی
  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • انتقال مهارت با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی
  • انتقال مهارت با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی/ جنس دانشگاه آزاد یزد فناوری است
  • تلاش برای اعتلای مفاهیم انسانی اهل بیت (ع) در یک رویداد هنری
  • حقوق دستیار دندانپزشک
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران / برگزاری پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور هواداران زن
  • جشنواره امام رضا(ع) مسیر پر افتخاری را طی کرده است/ رویدادهای موثر و جریان ساز نقش مهمی در اعتلای مفاهیم انسانی و عدالت خواهانه اهل بیت(ع) دارند